دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی اینترنتی+ مهندس سجاد صالح پور

دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی اینترنتی+ مهندس سجاد صالح پور بازاریابی به هر فعالیتی گفته می‌شود که شرکت‌ها برای تبلیغ محصولات و خدماتشان و بهبود سهم بازار خود از آن استفاده می‌کنند.

دیجیتال مارکتینگ یا «بازاریابی آنلاین» به تمام کارهایی اطلاق می‌شود که برای بازاریابی در اینترنت صورت می‌گیرد. کسب‌وکارها از کانال‌های ارتباطی مانند موتورهای جست‌وجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و وب‌سایت‌ها برای ارتباط با کاربران و مشتریان استفاده می‌کنند و بازاریابی خود را انجام می‌دهند.

دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی اینترنتی+ مهندس سجاد صالح پور

  • سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO)

فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، یکی از روش‌های مهم‌ بازاریابی است که هر کسب‌وکار اینترنتی باید به آن فکر کند.

سئو باعث می‌شود وب‌سایت شما رتبه بهتری در نتایج موتورهای جست‌وجو کسب کند و در‌نتیجه، ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما افزایش یابد. سئو به‌تنهایی دنیای بزرگی دارد؛ اما بخشی از آن به دیجیتال مارکتینگ مربوط است.

  • بازاریابی محتوا

این اصطلاح به تولید و بهینه‌سازی محتواهای وب‌سایت به‌منظور آگاه‌کردن از برند و رشد ترافیک و نرخ مشتریان اشاره می‌کند. در این نوع بازاریابی، روش‌های زیادی وجود دارند که به‌کمک آن‌ها و با استفاده از محتوا، می‌توانید بازاریابی‌تان را انجام دهید.

پست‌های بلاگ: نوشتن و انتشار مقاله در وبلاگ وب‌سایت یا شرکت به شما کمک می‌کند تا تخصصتان را در آن صنعت نشان دهید و ترافیک جست‌وجو برای خود ایجاد کنید. این کار در‌نهایت به شما فرصت بیشتری برای دریافت و جذب کاربر به وب‌سایت می‌دهد.

کتاب‌های الکترونیکی و وایت‌پیپرها: کتاب‌های الکترونیک و وایت‌پیپرها محتواهایی طولانی هستند که به آموزش کاربران وب‌سایت شما کمک می‌کنند و به شما امکان می‌دهند تا اهدافتان را بهتر و در فضای بزرگ‌تری پیاده‌سازی کنید.
اینفوگرافیک: گاهی اوقات، کاربران نیاز دارند محتوایی را مشاهده کنند. اینفوگرافیک به جذب کاربران در کانال‌ها و به هدف‌های شما کمک می‌کند.

محتوای صوتی‌و‌تصویری: رادیو و تلویزیون کانال‌های محبوبی برای دیجیتال مارکتینگ هستند. ایجاد محتوایی که بتوان آن را به‌صورت ویدئویی و آنلاین ارائه داد یا به‌صورت صوتی یا پادکست در رادیو پخش کرد، قطعاً تأثیر زیادی بر دیجیتال مارکتینگ شما خواهد گذاشت.

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در این نوع از دیجیتال مارکتینگ، برند و محتوای شما در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود تا میزان آگاهی از برند و ترافیک را افزایش دهید.

شبکه‌های اجتماعی متفاوتی وجود دارند که هرکدام جامعه و افراد خاص خود را دارند. با کمی بررسی، می‌توانید به‌راحتی جامعه هدفتان را شناسایی و به‌صورت هدفمند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید.

برترین شبکه‌های اجتماعی برای دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

اینستاگرام
تلگرام
توییتر
لینکدین
فیس‌بوک
اسنپ‌چت
پینترست

دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی اینترنتی+ مهندس سجاد صالح پور

  • پرداخت به‌ازای کلیک (PPC)

PPC مخفف Pay Per Click و همان تبلیغات کلیکی است. در این روش، با پرداخت هزینه به‌ازای هر کلیک، می‌توانید تبلیغاتتان را به‌صورت کلیکی در سایر وب‌سایت‌ها ارائه دهید و در‌نهایت، ترافیک بیشتری جذب کنید.

  • روش‌های رایج PPC عبارت‌اند از:

تبلیغات گوگل: یکی از انواع رایج PPC تبلیغات گوگل است که به شما امکان می‌دهد برای جست‌وجوهای خاص در گوگل، نتایجتان بالاتر نمایش داده شود. شایان ذکر است در این روش، به‌ازای هر کلیک از شما هزینه‌ دریافت می‌شود.

تبلیغات پولی در فیسبوک: در این روش، می‌توانید ویدئو سفارشی‌سازی‌شده یا پست یا تصویر خاصی را در فیدهای خبری فیس‌بوک به کاربران هدف نمایش دهید.

کمپین‌های تبلیغاتی توییتر: در این شیوه، می‌توانید پستی تبلیغاتی برای نمایش در فیدهای خبری مخاطبان خاص تبلیغات خود تهیه کنید. با تعیین‌کردن هدف برای تبلیغات، می‌توانید بازدهی بیشتری از هر نوع کمپین کسب کنید.
پیام‌های لینکدین: در لینکدین نیز، می‌توانید برای ارسال پیام مستقیم به کاربران خاص هزینه‌ بپردازید و دیجیتال مارکتینگ خود را پیاده‌سازی کنید.

  • افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ تکنیکی مبتنی‌بر عملکرد است که در آن، می‌توانید برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران در وب‌سایت خود کمیسیون دریافت کنید و برعکس. برخی از کانال‌های برتر افیلیت مارکتینگ که در ازای هر عمل کمیسیون پرداخت می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، عبارت‌اند از:

میزبانی تبلیغات ویدئویی ازطریق برنامه YouTube Partner
ارسال لینک‌های افیلیت مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی

  • تبلیغات بومی

دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی اینترنتی+ مهندس سجاد صالح پور تبلیغات بومی به تبلیغاتی اطلاق می‌شود که عمدتاً مبتنی‌بر محتوا هستند و در یک پلتفرم درکنار محتوای غیرپولی دیگر نمایش داده می‌شوند.

  •  اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم‌افزاری اطلاق می‌شود که عملیات اصلی بازاریابی شما را خودکار می‌کند. بسیاری از عملیات‌های بازاریابی به‌طورتکراری انجام می‌شوند که با استفاده از این ابزارها، خودکار انجام خواهند شد. این تکنیک می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روند انجام بازاریابی شما بگذارد.

ازجمله عملیات‌هایی که ازطریق اتوماسیون بازاریابی به‌طورخودکار انجام می‌شوند، می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

خبرنامه‌های ایمیلی: با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، به‌راحتی می‌توانید ایمیل‌های خودکار و از‌پیش‌تعریف‌شده ارسال و فهرست مخاطبان خود را ایجاد و دائماً آن‌ها را رصد کنید تا مخاطب هدف خود را بهتر بشناسید.

زمان‌بندی پست‌های شبکه‌های اجتماعی: اگر می‌خواهید حضور سازمان خود را در یکی از شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید، باید مرتب پست بگذارید. همین عامل باعث می‌شود ارسال دستی پست‌ها کمی مشکل‌ساز باشد. استفاده از ابزارهای زمان‌بندی باعث می‌شود تا بتوانید پست‌های برنامه‌ریزی‌شده منتشر و در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

ردیابی و گزارش‌گیری کمپین‌ها: کمپین‌های بازاریابی افراد مختلف، ایمیل‌ها، محتوا، صفحات وب، تماس‌های تلفنی و… را شامل می‌شود. اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند هرآنچه روی آن کار می‌کنید، براساس کمپینی که ارائه می‌دهید، مرتب‌سازی و سپس عملکرد آن کمپین را براساس پیشرفت همه این اجزا در طول زمان پیگیری کنید.

  • بازاریابی ایمیلی

اگر ایمیل داشته باشید، به‌احتمال زیاد تاکنون چندین ایمیل تبلیغاتی برایتان ارسال شده است. شرکت‌ها از ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به‌عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. ایمیل اغلب به‌منظور تبلیغات، ارسال محتوا، رویدادها و ایمیل‌های هدفمند برای هدف‌های خاص ارسال می‌شوند.

رایج‌ترین انواع ایمیلی که در ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شود، ازاین‌قرارند:

ارسال ایمیل به مشترکان خبرنامه
ایمیل‌های پیگیری به بازدیدکنندگان وب‌سایتی که چیزی را دانلود کرده‌اند
ایمیل‌های خوشامد‌گویی به مشتریان
تبلیغات برای کاربران
نکات یا ایمیل‌های مهم برای افزایش دانش مشتری

  • روابط‌عمومی آنلاین (PR)

روابط‌عمومی و برقراری ارتباط آنلاین برای تأمین و حفظ امنیت جایگاه به‌دست‌آمده نیاز است. ارتباط با رسانه‌های دیجیتال و وبلاگ‌ها و سایر وب‌سایت‌های محتوایی ازجمله کارهای مهمی است که در روابط‌عمومی آنلاین می‌توان انجام داد.

کانال‌هایی که با کمک آن‌ها می‌توانید روابط‌عمومی سازمان خود را به‌حداکثر برسانید، بدین‌شرح‌اند:

ارتباط با خبرنگاران ازطریق رسانه‌های اجتماعی: برای مثال گفت‌وگو با خبرنگاران در توییتر، راهی عالی برای برقراری ارتباط با مطبوعات است که فرصت‌های رسانه‌ای مناسبی برای شرکت شما ایجاد می‌کند.

 نرخ جذب شرکت: وقتی شخصی شرکت شما را به‌صورت آنلاین بررسی می‌کند، حس خوب یا بدی درونش به‌وجود می‌آید که باعث جذب یا دفع وی می‌شود. بررسی این‌ها به شما کمک می‌کند تا برندتان را دوست‌داشتنی‌تر کنید و پیام‌های قدرتمند‌تری ارائه دهید.

بررسی نظرات در وب‌سایت یا وبلاگ: مانند پاسخ‌دهی به نظرات کاربران، افرادی که مطالب وب‌سایت شما را می‌خوانند و به آن‌ها علاقه دارند، مناسب‌ترین افراد برای برقراری ارتباط هستند.

دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی اینترنتی+ مهندس سجاد صالح پور

  • بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درون‌گرا به روشی از بازاریابی اشاره می‌کند که در آن، مشتریان را در هر مرحله از کار جذب و درگیر و خوشحال می‌کنید. در بازاریابی درون‌گرا، مشتریان به‌صورت خودجوش به‌سمت شما جذب می‌شوند. گفتنی است تمامی تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال را در بازاریابی درون‌گرا می‌توان پیاده‌سازی کرد.

برخی از نمونه‌های بازاریابی درون‌گرا عبارت‌اند از:

وبلاگ‌نویسی درمقابل تبلیغات پاپ‌آپ
بازاریابی ویدئویی در‌مقابل تبلیغات
فهرست مخاطبان ایمیل در‌مقابل هرزنامه ایمیل

  • بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM)

SEM یا Search Engine Marketing نیز ازجمله راه‌های بازاریابی دیجیتال است. هنگامی‌که سرنخ یا کلمه‌ کلیدی مربوط به محصول یا کسب‌وکار شما در حال جست‌وجوست، می‌تواند فرصتی عالی برای پیاده‌سازی این تکنیک باشد. «تبلیغات پولی» و «سئو» دو استراتژی عالی برای ارتقای کسب‌وکارها هستند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

موتورهای جست‌وجو راه دیگری برای افزایش ترافیک وب‌سایت با قرار‌دادن تبلیغات پولی در موتورهای جست‌وجو به‌شمار می‌آیند. دو سرویس محبوب SEM عبارت‌اند از: Bing Ads و Google Ads. این سرویس‌های تبلیغات پولی وب‌سایت شما را در صدر تمام نتایج نشان می‌دهند و فرصتی عالی برای دیده‌شدن فراهم می‌کنند.

  • بازاریابی پیامکی

نوعی دیگر از دیجیتال مارکتینگ که این روزها نیز کم‌وبیش شاهدش هستیم، بازاریابی پیامکی است. شما می‌توانید پیام‌های هدفمندتان را به مشتریان خود و کاربران دیگر ارسال و به‌راحتی عملیات‌های بازاریابی‌تان را پیاده کنید. ازطریق پیام، می‌توانید اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهید و مخاطبانتان را از وجود محصولات جدید مطلع کنید. شما می‌توانید پیام‌ها را مستقیماً ازطریق پیامک یا ازطریق پلتفرم‌هایی مانند Facebook Messenger یا WhatsApp ارسال کنید.

چگونه دیجیتال مارکتینگ انجام دهیم؟

انجام فرایند دیجیتال مارکتینگ موفق باید طبق اصول و گام‌های پیشنهادی پیش برود. هر کسب‌وکار یا فردی برای انجام دیجیتال مارکتینگ، باید به‌طورکلی از اصول آن پیروی کند.

اصول دیجیتال مارکتینگ ازاین‌قرارند:

اهدافتان را مشخص کنید.
مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.
برای هر کانال دیجیتال بودجه تعیین کنید.
تعادل مناسبی بین استراتژی‌های دیجیتال پولی و رایگان ایجاد کنید.
محتوای جذاب ایجاد کنید.
دارایی‌های دیجیتال خود را برای موبایل بهینه کنید.
درباره کلمات کلیدی تحقیق کنید.
براساس تجزیه‌و‌تحلیل، فرایند دیجیتال مارکتینگ را تکرار کنید.

جمع‌بندی

دیجیتال مارکتینگ بازاریابی آنلاین است که می‌تواند برای هر کسب‌وکاری مفید باشد. بازاریابی دیجیتال فعالیتی برای تبلیغ محصولات و خدمات ازطریق کانال‌های دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی، سئو، ایمیل و اپلیکیشن‌های موبایل است.

نوعی از بازاریابی که شامل دستگاه‌های الکترونیکی باشد، به‌عنوان بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود. دیجیتال مارکتینگ که برپایه محتوا بنا شده است

دیجیتال مارکتینگ و انواع بازاریابی اینترنتی+ مهندس سجاد صالح پور در هر بخشی می‌تواند شما را به اهدافتان برساند.

اصول و مراحل ایجاد استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ که در این مقاله بیان شد، می‌تواند بر موفقیت فرایند دیجیتال مارکتینگ تأثیر بسزایی بگذارد.

 

 

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *