صادرات رنگ از ایران همراه با تحلیل کالا (جدول)

امروزه به علت تعدد تولید کنندگان، ظرفیت های بسیار مناسب و مصرف بالا، صنعت و صادرات رنگ می تواند یکی از سودآوردترین بخش ها در حیطه صادرات غیرنفتی باشد. لازم به ذکر است که رنگ ها در مقیاس های بزرگ خریداری و استفاده می شوند.
تولیدات داخلی با دارا بودن استانداردهای جهانی انتظارات از این صنعت را برای تامین کامل نیازهای داخلی و در ادامه، صادرات محصولات افزایش داده است.

تولید رنگ و پوشش از جمله فعالیت هایی است که باید علاوه بر تامین نیازهای داخلی، برای اهداف صادراتی نیز گسترش یابد. متاسفانه علیرغم پتانسیل های بالقوه تولیدکنندگان رنگ کشور و کیفیت مناسب محصولات تولیدی آن ها و وجود بازارهای منطقه ای مطلوب، میزان صادرات کشور ناچیز است

رنگ (Paints) در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره ۳۲۰۹ شناخته می شود.
این کد شامل رنگ‌ها ‍(Paints) و ورنی‌ها (از جمله لعاب‌ها و لاک‌ها) بر اساس پلیمرهای سنتتیک یا پلیمرهای طبیعی تغییریافته از لحاظ شیمیایی، دیسپرسه یا حل شده در محیط آبی براساس پلیمرهای اکریلیک یا وینیل می باشد.

 

صادرات رنگ در ایران

صادرات رنگ در ایران

آلمان بیشترین میزان صادرات رنگ در جهان ۲۰ درصد و ۱,۲۹۷,۸۳۴ هزار دلار در بازار جهانی انجام می دهد. آمریکا، ایتالیا، هلند و فرانسه به ترتیب در رتبه های بعدی صادرات رنگ قرار دارند.
در نمودار کشورهای واردکننده رنگ کانادا اولین رتبه در بازار جهانی را دارد. آلمان، فرانسه، لهستان و آمریکا در رتبه های بعدی قرار دارند.
میزان واردات کانادا ۸ درصد از سهم بازار جهانی و ۵۱۴,۳۸۷ هزار دلار است.

لهستان، آمریکا، مکزیک و کانادا هم رشد مثبت یکساله و هم پنج ساله داشته اند.
بلژیک، فرانسه، چین، چک، آلمان و انگلیس دارای بالاترین میزان رشد طی پنج سال گذشته هستند.

عراق، چین، افغانستان، امارات، ترکیه، عمان، تایلند و هند در آسیا و آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، گرجستان، قرقیزستان، آذربایجان و قزاقستان در حوزه CIS نیز ظرفیت بالایی برای صادرات رنگ از ایران دارند.
همچنین قطر، کویت و سوریه دارای پتانسیل بالایی می باشند.

چین، روسیه، امارات، گرجستان، ترکیه و عمان ظرفیت باقیمانده ی زیادی برای صادرات رنگ می باشند.
ترکمنستان، عراق، افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان دارای بازار اشباع شده برای صادرات رنگ هستند و صادرات به آن ها سودآوری خوبی ندارد.

بهترین مقصدهای صادرات رنگ از ایران با توجه به میزان پتانسیل صادراتی و آسان بودن روابط تجاری دو کشور را کشور چین، روسیه، امارات دارا هستند.

ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با ارمنستان دارد.

بازار چین بیشترین ظرفیت تقاضا را برای این محصول دارد.

چین بیشترین تفاوت بین پتانسیل صادرات و صادرات واقعی را از نظر ارزش نشان می دهد، ظرفیت باقیمانده صادرات به ارزش ۲٫۱ میلیون دلار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *