بیزینس کوچینگ

کوچینگ کسب و کار چیست و کوچ چه کسی است؟

کوچینگ کسب و کار

مربیگری کسب و کار یا کوچینگ کارآفرینی یکی از انواع کوچینگ است. در این نوع از کوچینگ، مربی به مراجعه کننده خود که ممکن است یک کارآفرین یا یک شرکت باشد کمک می‌کند تا به اهداف کسب‌وکاری خود برسد. کوچینگ کسب و کار یا Business Coaching شاخه‌ای است که در آن مربی، مالکان کسب و کارها را در بخش‌های مختلف فروش، مدیریت، رهبری، ساخت تیم، برنامه‌ریزی، بازاریـابی، تولید و … به کمک تکنیک‌ها، تجارب اختصاصی و ابزارهای حرفه‌ایِ خود هدایت می‌کند.

بیزینس کوچینگ

از جمله مهم‌ترین کاربردهای بیزینس کوچینگ در دنیای کسب‌وکار:

راه‌اندازی و رشد کسب‌وکار
افزایش فروش، درآمد و سودآوری
کاهش هزینه‌های غیرضروری
بهبود راندمان کاری
افزایش دلبستگی کارکنان (Employee Engagement) = کاهش نرخ خروج کارکنان
جذب و نگهداشت استعدادها
مدیریت ارتباط با مشتریان=مشتری‌مداری و مشتری‌نوازی
افزایش اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی
افزایش سهم بازار و سهم جایگاه ذهنی مشتری
تقویت جایگاه برند سازمان
توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید

چطور بیزینس کوچینگ سرعت رشد بیزینس را چند برابر می‌کند؟

فرآیند بیزینس کوچینگ به کمک مدیر و خالق یک کسب و کار می آید تا به او در وهله اول بیاموزد که چطور آینده آن کسب و کار را روشن کند و در ادامه چگونه این فرآیند را برای همگام سازی اهداف و استراتژی های ذهنی بکار گیرد. یک مدیر کسب و کار در وهله اول باید بفهمد که چرا رشد کسب و کار برایش مهم است و این رشد چه تاثیری در زندگی او و دیگران خواهد داشت و این دقیقا همان نقطه است که یک بیزینس کوچ می تواند با او کمک کند.

بیزینس کوچ تلاش می‌کند مراجع را به اقدام کردن ترغیب کند و از این طریق یادگیری او را افزایش دهد.با افزایش عدم‌قطعیت‌ها در دنیای کسب‌وکار امروزی، بسیاری از دانش‌ها تا زمانی که اقدامی انجام نشود پدیدار نخواهند شد. بیزینس کوچ به مراجع کمک می‌کند، ضمن کنترل ریسک‌هایش اقداماتی مؤثر انجام دهد. مؤثر یعنی اقدامی که از آن یادگیری سریع و کم‌هزینه حاصل می‌شود. با تکرار اقدام‌ها و افزایش یادگیری، پاسخ مسائل نیز پدیدار خواهند شد.

یبزینس کوچ بر روی مهارت‌های شما کار می‌کند تا ارتقا یابد. هدف کوچ این است که بهترین شما پدیدار شود. کوچ کسب‌وکار همراه شما خواهد بود تا اهداف را مشخص کنید و با طوفان فکری راهکار تولید کنید و در راه توسعه کسب‌وکارتان با انگیزه باقی بمانید. تمرکز کوچ کسب‌وکار بر روی طرز فکر شماست تا باورهای مانع و ترس‌هایتان را شناسایی کند. متناسب با هر اقدامی که طراحی می‌شود، کوچ پشتیبان و حامی شما خواهد بود تا آن اقدام را انجام دهید. در مجموع قرار است خود شما با همراهی کوچ برای کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید و در ادامه نیز کوچ تا اجرای آن در کنار شما خواهد ماند. ابتدا نیاز سنجی انجام می شود. سپس مشاوره ها و آموزش های متناسب با نیاز به شما داده می شود؛ و بعد از آن در کنارتان هستیم که مشکلات احتمالی برطرف شود. دقیقا مثل یک مربی فوتبال که کنار زمین می ایستد تیم را هدایت و رهبری می کند و به اعضای تیم آموزش های لازم را می دهد.

بیزینس کوچرها کمک می‌کنند که یک بیزینس را از اول بسازند و به مدیران و صاحبان کار برای روند کار مشاوره می‌دهند و استراتژی‌های بلند مدت و کوتاه مدت را تعیین می‌کنند. یک مربی می‌داند که چگونه شرکت و بیزینس را به مرحله‌ی بعدی برساند. در کنار بهبود عملکرد آن‌ها به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کنند تا برخی از فشارها را کاهش دهند تا صاحبان کار از مسیری که دارند طی می‌کنند بیشتر لذت ببرند. اداره‌ی بیزینس شخصی می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد اگر شما یک شرکت را به تنهایی اداره می‌کنید این قضیه دو برابر می‌شود. وقتی با یک بیزینس کوچر کار می‌کنید، یک شخصی را در اطراف خود دارید که در درجه‌ی اول می‌توانید به او اطمینان کنید و از چالش‌ها راحت‌تر عبور می‌کنید، و همچنین یک فردی کنار شماست که پر از تجربه و تخصص است.

 

بیزینس کوچینگ دوره آموزشی نیست
بیشتر شبیه مشاوره هست
اما مشاوره ای که از ابتدا تا انتها کنار شما هستیم

 

تفاوت بیزینس کوچینگ با مشاوره‌ی مدیریت چیست؟

بیزینس کوچینگ و مشاوره‌ی مدیریت هر دو هدف یکسانی را دنبال می‌کنند، اما روش متفاوتی را برای رسیدن به هدف برمی‌گزینند.در هر دو نوع خدمت، هدف کمک به کارآفرین یا مدیر برای دستیابی به اهداف عملکردی‌ است.این هدف عملکردی ممکن است افزایش سودآوری، اجرای استراتژی بازاریـابی جدید، تغییر در ساختار سازمانی، بهبود برنامه‌های یادگیری و توسعه‌ی کارکنان و… باشد.

مشاور مدیریت:

بر تجربه و دانش قبلی خود در آن حوزه متکی است و تلاش می‌کند براساس تحلیلی که از وضعیت سازمان انجام داده است، به کارآفرین یا مدیر راه‌حلی ارائه دهد. این راه‌حل‌ها ممکن است به نتیجه برسند یا نرسند. یکی از فرضیاتی که در مشاوره‌ی مدیریت مطرح است، این است که می‌توان براساس وضعیت گذشته، آینده را پیش‌بینی نمود.

بیزینس کوچینگ:

بر عمل‌گرایی و اقدام کردن مراجع استوار است. از نظر بیزینس کوچ، کمبود دانش یا مهارت مشکل اصلی مراجع نیست و حتی اگر مراجع در زمینه‌ی خاصی دانش نداشته باشد می‌تواند آن را کسب کند یا به دیگران برون‌سپاری کند. بیزینس کوچ تلاش می‌کند مراجع را به اقدام کردن ترغیب کند و از این طریق یادگیری او را افزایش دهد. با افزایش عدم‌قطعیت‌ها در دنیای کسب‌وکار امروزی، بسیاری از دانش‌ها تا زمانی که اقدامی انجام نشود پدیدار نخواهند شد. بیزینس کوچ به مراجع کمک می‌کند، ضمن کنترل ریسک‌هایش اقداماتی مؤثر انجام دهد. مؤثر یعنی اقدامی که از آن یادگیری سریع و کم‌هزینه حاصل می‌شود. با تکرار اقدام‌ها و افزایش یادگیری، پاسخ مسائل نیز پدیدار خواهند شد.

بیزینس کوچینگ و مشاوره‌ی مدیریت جایگزین یکدیگر نیستند بلکه می‌توانند به عنوان مکمل هم به کار روند. گاهی نیز این دو حوزه اشتراکاتی پیدا می‌کنند، مثلاً ممکن است بیزینس کوچ براساس تجربه‌ی شخصی، راهکارهایی را نیز به کارآفرین پیشنهاد دهد (هر چند این کار اصلی او نیست) یا ممکن است مشاور مدیریت در مواقعی، مراجعش را به اقدام ترغیب کند. هر کدام از این روش‌ها اثربخشی خاص خود را دارند و این کارآفرین است که باید تشخیص دهد، کدام نوع خدمات برایش مناسب‌تر است.

مشاور کسب‌وکار چه کاری انجام می‌دهد؟

مشاور کسب‌وکار بیش از یک متخصص است که بخواهد در یک زمینه خاص کمک کند. آن‌ها مهارت‌هایی که ما نداریم را به ما آموزش می‌دهند، کسب‌وکارمان را تحلیل می‌کنند تا برنامه‌ای عملیاتی برای رشد و پیشرفت آن تنظیم شود. این افراد درحوزه برنامه‌ریزی کسب‌وکار و استراتژی خبره‌اند. مشاورین کسب‌وکار تجربیات زیادی در زمینه جذب مشتری، فرآیندها و سیستم‌های سازمانی، طراحی خدمات، قیمت‌گذاری، فروش و بازاریابی دارند. مشاور کسب‌وکار طبق برنامه‌ای که تدوین می‌کند، اقداماتی انجام می‌دهد تا سازمان به اهداف خود برسد.

کوچ کسب‌وکار چه کاری انجام می‌دهد؟

یبزینس کوچ بر روی مهارت‌های شما کار می‌کند تا ارتقا یابد. هدف کوچ این است که بهترین شما پدیدار شود. کوچ کسب‌وکار همراه شما خواهد بود تا اهداف را مشخص کنید و با طوفان فکری راهکار تولید کنید و در راه توسعه کسب‌وکارتان با انگیزه باقی بمانید. تمرکز کوچ کسب‌وکار بر روی طرز فکر شماست تا باورهای مانع و ترس‌هایتان را شناسایی کند. متناسب با هر اقدامی که طراحی می‌شود، کوچ پشتیبان و حامی شما خواهد بود تا آن اقدام را انجام دهید. در مجموع قرار است خود شما با همراهی کوچ برای کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید و در ادامه نیز کوچ تا اجرای آن در کنار شما خواهد ماند.

چه فردی بیزینس کوچر است؟ 

به طور معمول کارآفرینانی هستند که می‌دانند چه چیزهایی یک بیزینس را موفق می‌کند، با پرداخت هزینه در کنار مدیران و مالکان کار می‌کنند تا به آنها در تعیین اهداف کمک کنند. چشم‌انداز خود را برای تجارت بیان می‌کنند و یک‌سری استراتژی تنظیم می‌کنند که به مالک در دستیابی اهداف و چشم‌انداز کمک می‌کند. اگر صاحب بیزینس سوالاتی داشته باشد و به مشکلی برخورد کند، مربی به او کمک می‌کند که به بهترین شکل ممکن مسائل خود را حل کند. داشتن یک مربی خیلی شبیه هم‌تیمی با تجربه در تیم است و پیشنهادهای او بسیار ارزشمند است. زمانی که بیزینس شما در مرحله‌ای است که می‌خواهید برند خود را ارتقا دهید، یکی از راه‌های تاثیرگذار کمک گرفتن از این شخص است.

بیزینس‌کوچرها چه کارهایی انجام می‌دهد؟

همان‌طور که از اسم آن پیداست به عنوان مربی فعالیت می‌کنند و مهارت‌های لازم را جهت موفقیت در بیزینس به شما آموزش می‌دهند و هرگونه سوال درباره‌ی آنچه که باید انجام دهید را به شما جواب می‌دهند. همانند مربی‌های دیگر، مربی کسب و کار استعدادهای شما را افزایش می‌دهد، به تصمیم‌گیری‌ها جهت می‌دهد، و هر کاری می‌کند که به شما در موفقیت کسب و کارتان اطمینان بدهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *