مرکز معتبر تجارت الکترونیک کشور

مرکز معتبر تجارت الکترونیک کشور

سلام عرض می کنم خدمت کاربران محترم من سجاد صالح پور هستم و امروز می خواهیم درباره تجارت الکترونیک با شما صحبت کنم

تقریبا همه ما می دانیم به دلیل شرایط به وجود آمده بیماری کرونا و یک سری مسائل دیگر بساری از کسب و کارها  با رکود شدید روبه هستند و بعضی از آن ها هم تقریبا از بین رفتند.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک را می توان به صورت انجام تمام معاملات تجاری در پلتفرم الکترونیک تفسیر کرد. به زمان ساده تر هر نوع  داد و ستد تجاری در فضای دیجیتال صورت بگیرد تجارت الکترونیک می گویند. در ساده ترین حالت می توان گفت تجارت الکترونیک یک نوع معامله بدون کاغذ است.

تجارت الکترونیک مانند سایت های آمازون، دیجی کالا، خرید آموزش های اینترنتی، دریافت خدمات از طریق اینترنت و ….است. که آمازون بزرگ ترین سایت فروشگاهی تجارت الکترونیک است.

مرکز معتبر تجارت الکترونیک کشور

مرکز معتبر تجارت الکترونیک کشور

تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارد که مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

B2B: این تجارت بین دو سازمان یا شرکت صورت می گیرد به  عنوان مثال : شرکت قطعات خودرو و یک شرکت خودرو سازی را در نظر بگیرید. شرکت اول قطعات شرکت دوم را تامین می کند و این نوع تجارت، تجارت B2B گفته می شود.

B2C: زمانی صورت می گیرد که در یک سمت معامله سازمان و در سمت دیگر یک مصرف کننده باشد. تقریبا تمامی فروشگاه های اینترنیت که از آن ها خرید می کنیم و یا داد و ستدهایی که از طریق اینترنت صورت میگیرد  از نوع B2C است و تقریبا همه ی ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده ایم.

C2C: تجارت الکترونیک مشتری با مشتری زمانی صورت می گیرد  که در هر دو طرف معامله مشتری ها قرار گرفته باشند. مثلا زمانی که شما محصول خود را به صورت مستقیم در آگهی یا کالاهای دست دوم فروشی قرار می دهید و می فروشید در دسته تجارت الکترونیک از نوع C2C قرار می گیرید.

G2C: نوعی مبادله الکترونیکی است که بین دولت با مشتریان (مردم) صورت میگیرد. مثال: دولت الکترونیک یا داد و ستد سازمان ها با مردم یک نوع تجارت G2C است

G2G: این نوع تجارت یک نوع تجارت بین دولت ها است. برای مثال: انواع صادرات و واردات کشور مانند خرید و فروش نفت از نوع تجارت G2G است.

آشنایی با مزایا و معایب تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک فرصت خوبی برای انجام فعالیت های تجاری برای افراد عادی و کسب و کارها ایجاد کرده است به برخی از مزایا تجارت الکترونیک

  • صرفه جویی در زمان
  • امکان دسترسی 24 ساعته
  • امکان مقایسه محصولات به صورت آنلاین و همزمان
  • امکان استفاده از کدهای تخفیفی
  • عدم وجود محدودیت های زمانی مکانی
  • جهانی شدن کسب و کار شما
  • تأثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انس
  • تراکنش های سریع بانکی
  • و….
مرکز معتبر تجارت الکترونیک کشور

مرکز معتبر تجارت الکترونیک کشور

تمامی نکات بالا از مزیت های تجارت الکترونیک بود اما از سوی دیگر مواردی نیز وجود دارد که به عنوان معایت یا نگرانی های تجارت الکترونیک می توان از آن ها یاد کرد مانند :

  1. حفظ حریم خصوصی و امنیت
  2. عدم بررسی کیفیت محصولات قبل از خرید
  3. هزینه های پنهان
  4. امکان تاخیر در زمان دریافت کالا
  5. داشتن اینترنت
  6. نگرانی هایی بابت پرداخت هزینه کالا
  7. نگرانی بابت ارجاع محصولات

هرچند بسته به نوع تفکر و نیازهای خود نگرانی های گوناگونی خواهد داشت. اما این نگرانی ها اغلب برای دو طرفه معامله پیش می آید . باید در نظر بگیریم که امروزه تمامی نکات بالا در حال بهبود هستند و جای نگرانی نیست.

شما می توانید برای کسب و اطلاعات بیشتر و یا شرکت در دوره های آموزشی تجارت الکترونیک به توسط مهندس سجاد صالح پور صورت میگیرد شرکت کنید و کسب و کار خود را توسعه دهید. با تشکر از همراهی و اعتماد شما.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *